TREBALL COOPERATIU
1.- Què és el treball
cooperatiu.
2.- Per què utilitzem
el treball cooperatiu com a eina metodològica.
3.- Quins objectius volem
aconseguir.
4.- Els grups a l'aprenentatge
cooperatiu.
5.- Com ens organitzem.
6.- Bibliografia.
1.-Què és l'aprenentatge cooperatiu.
Per respondre a aquesta pregunta començarem
dient el que no és el treball cooperatiu, per acabar fent
una descripció positiva.
El treball cooperatiu no és col·locar
els alumnes en grup i dir-los que treballin junts sense estructurar
les tasques que se'ls assignin perquè facin un veritable
treball en equip. Tampoc no és col·locar els alumnes
en grup perquè treballin junts però fer una avaluació
exclusivament individual, sense avaluar ni valorar els resultats
comuns.
El treball cooperatiu és una eina d'aprenentatge
en la qual els alumnes s'organitzen en petits grups per treballar
junts amb la intenció d'aconseguir metes i objectius comuns.
2.- Per què treballem de forma cooperativa.
El motiu que em va moure a buscar
altres alternatives a l'ensenyament tradicional va ser la constatació
del fet que hi ha alumnes que tenen la tendència a copiar
quan no entenen una activitat o un concepte i d'altres que mecànicament
tapen el que estan fent perquè altres no copien. Ambdues
actituds ens semblen poc edificants. Fora més educatiu que
si un alumne no entengués com fer alguna activitat, tingués
la confiança per preguntar a qualsevol company o companya
del grup i aquest o aquesta la generositat de explicar-li-ho.
La cooperació, el treballar
junts, la discussió en grup i el conflicte cognitiu que es
produeix quan s'introdueixen punts de mira diferents, permeten l'alumne
aprendre coses noves, rectificar, consolidar o reformar aprenentatges
assolits.
I totes aquestes interaccions ajuden
els nens i nenes a establir relacions solidàries, respectar
les diferents perspectives i desenvolupar habilitats socials.
3.- Quins objectius volem aconseguir.
Els objectius que volem aconseguir
fent que els alumnes facin servir el treball cooperatiu són
els següents.
- Establir relacions solidàries entre els
alumnes
- Incrementar el rendiment de tots els alumnes.
- Aconseguir un nivell superior de raonament dels
alumnes.
- Augmentar la cohesió del grup
- Desenvolupar les habilitats socials dels alumnes.
- Respectar els diferents punts de vista.
4.- Els grups a l'aprenentatge
cooperatiu.
Els grups a l'aprenentatge cooperatiu
han de ser d'entre 3 i 5 membres i, preferiblement, heterogenis.
Per ser efectius haurien de durar com a mínim un trimestre,
per donar temps als membres a establir els lligams i la confiança
necessaris per poder funcionar com a grup cooperatiu. I haurien
de complir, seguint el model de Johnson i Johnson (1997), cinc condicions
imprescindibles perquè funcionessin:
- Interdependència positiva. La interdependència
positiva es dóna quan tots els membres d'un grup persegueixen
el mateix objectiu, de manera que l'èxit o el fracàs
d'un membre del grup, suposa l'èxit o el fracàs
de tot el grup.
- Interacció cara a cara. Els membres del
grup han de parlar entre ells, consensuar solucions, ajudar-se
mutualment...
- Responsabilitat individual i de grup. El grup
persegueix un objectiu que ha d'assolir i cada membre ha de responsabilitzar-se
de la seva part del treball i de contribuir, amb èxi,t
a aconseguir els objectius comuns.
- Desenvolupament d'habilitats socials. A més
a més dels continguts els grups han de aprendre a resoldre
conflictes, prendre decisions, crear confiança, consensuar
i arribar a acords...
- Avaluació del treball en grup. El grup
ha d'avaluar com està treballant, quins aspectes han de
millorar, quins aspectes positius preesnten..., per tal de millorar
els seu rendiment.
Com ens organitzem.
L'experiència treballant durant
alguns cursos amb tècniques de treball cooperatiu ens demostra
que els alumnes manifesten dificultats i tenen poca predisposició
a fer tasques en grup. És per això que les primers
feines estaran encaminades a que els alumnes vegin per ells mateixos
la importància del treball cooperatiu. A l'àrea d'anglès
hi ha activitats que són molt adients per fer veure al nen
o la nena, que la feina si es fa de forma cooperativa es pot acabar
abans que si es fa individualment. Són petites activitats
(mots encreuats, sopes de lletres, exercicis de relacionar..), però
que demostren als alumnes que treballant junts, ajudant-se esl uns
als altres s'acaba abans i és més divertit treballar.
Quan han pres consciència de la potencialitat del treball
cooperatiu, es pot passar a la realització de petits projectes.
A sota teniu algun enllaços a alguns dels projectes que hem
realitzat.
L'esquema general que seguim a l'hora de realitzar
els projectes és el següent:
- Visionem alguns dels projectes o treballs que
han realitzat d'altres alumnes. El fet de veure companys i companyes
seus i seves parlant en anglès, fent teatre en anglès,
cantant en anglès..., a Internet motiva els alumnes i els
incita a voler participar ells també en projectes semblants.
- A continuació escullen el tipus de treball
que volen fer.
- Es fan els grups, seguin pautes de formació
de grups pròpies del treball cooperatiu.
- Es reuneixin els grups i decideixin l'obra, el
diàleg o l'activitat que portaran a terme.
- Es reparteixin els rols o les diferents tasque
a fer.
- Assajan eldiàleg, l'obra de teatre, la
cançó o fan la activitat que han escogit.
- Es fa un assaig general.
- Es grava i es penja el
treball a la pàgina web.
- S'utilitza com a material didàctic i com
element motivador.
Les possibilitats d'ús de les TIC a l'aula
són inesgotables. És un bon mitjà perquè
els nens i les nenes es gravin actuant en anglès, s'escoltin
a ells mateixos i als seu companys i companyes i puguin identificar
i corregir els possibles errors, i perquè comparteixin les
seves produccions amb la seva família i amics si hi ha la
possibilitat de penjar-los a Internet. Les TIC ens ajuden en definitiva
a fer de la llengua un element de comunicació significatiu
i motivador.
Bibliografia:
Johnson, D.W.; Johson, R.T.; i Holubec,
E.J.: El aprendizaje cooperativo en el aula: Paidos.
Pujolàs, P.: Aprendre junts
alumnes diferents. Eumo.
Fabra, M.L.: Técniques de grupo
para la cooperación. Ceac.
Ovejero, A.:El aprendizaje cooperativo.
Una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. PPU.
Díez de Ulzurrun, A. i Massegosa
A.: La dinàmica de grup en l'acció tutorial. GRAÓ.
Arniz, P.: Qui és qui. Les relacions
humanes al grup classe. GRAÓ.
Arnaiz, P.; Gil, N.; de las Heras, M. i Navarro, E.:
Eines per a l'acció tutoria. Ceac.
Inici
|